Nitjorn

La vida sorprenent i bella

Una realitat que ens hauria d’incomodar: l’analfabetisme mediàtic

En una societat com la nostra, on les pantalles estan tan presents arreu i on la indústria de la comunicació té un pes tan important, caldria ser conscients que tan cabdals van ser la lectura i l’escriptura en els segles XIX i XX com ho és l’alfabetització mediàtica en el segle XXI… Si és que volem sortir del nostre rol de consumidors passius i entendre realment la societat en la qual vivim, és clar!”

Així finalitza un article publicat el 22 de febrer de 2011 a Comunicació 21. El portal català del sector de la comunicació. El seu autor, Francesc-Josep Deó, gran amic i coordinador d’AulaMèdia. Educació en Comunicació -una entitat sense ànim de lucre amb la qual  col·laboro regularment- ens parla una vegada més sobre una realitat que ens hauria d’incomodar: l’“Analfabetisme mediàtic”.

Deó comença el seu article preguntant-se “quina capacitació comunicativa tenim” i insistint en el fet que, més enllà de les dades quantitatives de què disposem, cal “buscar […] respostes qualitatives al consum de mitjans”. Més tard fa referència a “la UNESCO, la Comissió Europea o el Parlament europeu”, que “s’han pronunciat a favor d’una alfabetització mediàtica de joves” i persones adultes, i també a la “Llei de l’audiovisual de Catalunya, [que] té un apartat […] on s’afirma que ‘la Generalitat ha de vetllar per la màxima competència comunicativa, tant la comprensiva com l’expressiva, en l’àmbit audiovisual i en les tecnologies de la informació i la comunicació’ ”. Finalment, ens recorda que dins l’apartat dedicat als “drets dels usuaris de serveis de comunicació audiovisual”, la llei recull que “els prestadors de serveis de comunicació audiovisual han de contribuir a l’alfabetització audiovisual bàsica” de la ciutadania.

I ara aturem-nos a pensar… ¿Realment tenim la impressió que les autoritats competents estan vetllant per la nostra alfabetització mediàtica i que els prestadors de serveis de comunicació audiovisual estan respectant els nostres drets? Això és el que es pregunta l’autor de l’article quan afirma que TVC confon “els continguts divulgatius que ofereix la cadena amb l’alfabetització mediàtica citada a la Llei”.

Per acabar, Deó posa en dubte que la ciutadania disposi actualment d’una capacitació adequada per “descodificar els missatges audiovisuals que els canals de televisió aboquen”, destaca la necessitat de “valorar fins a quin punt els mecanismes de la publicitat afecten el nostre model mental” i es pregunta “si el receptor sap quin grups empresarials o polítics hi ha darrere de cada pantalla”, per concloure que desconeixem el “nivell de ‘comprensió mediàtica’ [que] té la ciutadania” i que probablement vivim “en una societat analfabeta en l’àmbit comunicatiu”.

Anuncis

26/02/2011 - Posted by | Activisme, Comunicació, Educació, Societat, TICC

2 comentaris »

  1. no dominem el tema perque som més analògics que digitals, però sembla que les xarxes socials superen la TV, la ràdio ja ho sap per això et demanen constantment que entris als seus grups de la xarxa i competeixen en nº d’oients, els programes de la tv es veuen a la carta a internet i es trien fragments recomenats a la xarxa. Potser caldria alfabetitzar per aquí…pq els q aguanten programes sencers semblen dinosaures (o anticipats del q hauria de tornar ).D’altres tenen la tv oberta pq fa companyia o posen canals q semblen un circ per riure pq fan pena…L’esperpent ven i reflexionar no ve de gust. O sigui q ànims q hi ha molta feina.

    Comentari per horteduka | 27/02/2011 | Resposta

    • I tant que hi ha feina per fer. Bufff! Gràcies pels ànims i pel teu comentari, Rosa. 🙂

      Comentari per paguerapamies | 28/02/2011 | Resposta


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Antonia Jover

AROMATERAPIA FAMILIAR

Mamis Flow

Maternidad consciente - Maternitat conscient

elherviderodeideas

Desde El Hervidero de Ideas acercamos la sostenibilidad a consumidores y empresas a través de vehículos creativos que les hagan interactuar y encontrarse.

CAL QUELO

Crea i gaudeix del pa i la pastisseria

mipediatravegetariano

Información nutricional para familias vegetarianas y veganas

relatosmarranos

antología relatos marranos

Terpenic Labs

Tu blog de Fitoaromaterapia Científica

Alicia Murillo Ruiz

Alicia Murillo Ruiz

Ginecosofía

Sabiduría Ancestral de las Mujeres

Políticas Trans

Una Antología de Textos desde los Estudios Trans Norteamericanos

Green Press Comunicacion

Comunicacion Verde

Thermomix vegetarianos y veganos

Recopilación de recetas de libros, revistas, blogs, recetas veganizadas y recetas veganas adaptadas a Thermomix

BUENAS NOTICIAS

El blog de CiviClub.org para recobrar la fe en la especie humana.

Premios Sombra de Ecologistas en Acción

Premios a los peores anuncios del año

El despertador

Coaching i recreació personal

eBatega

"Enredando" la #EducaciónEmocional y la Salud

%d bloggers like this: